19-05-2020
Inteligentna woda w inteligentnym mieście
Polskie zasoby wodne w przeliczeniu na 1 mieszkańca są trzykrotnie mniejsze w porównaniu z europejską średnią, co sprawia, że mogą pojawiać się okresowe deficyty wody. Dlatego też konieczne jest racjonalne wykorzystanie tych zasobów. Bardzo ważne są inwestycje prowadzone w polskich miastach i edukacja mieszkańców.
Przede wszystkim w codziennej eksploatacji sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowe skupiają się na minimalizowaniu strat wody. Aby mieszkańcy mogli stale korzystać z wody konieczne są inwestycje w infrastrukturę. Modernizacja sieci wodociągowej oraz jej monitoring umożliwiają lepsze gospodarowanie wodą, a co za tym idzie – realne oszczędności.
Zmiany w otoczeniu takie, jak zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia deficytu wody
oraz rozlewanie się miast (exurbanizacja) potęgują wyzwania stojące przed przedsiębiorstwami wodociągowymi i oczekiwania społeczności.
Rybnickie wodociągi od kilku lat wprowadzają innowacyjne rozwiązania mające zapewnić utrzymanie wysokich standardów jakości swoich usług i przede wszystkim nieprzerwana dostawę wody.
Działania te umożliwiają:
- Kompleksowe wspomaganie zarządzania dystrybucją wody,
- Integrację technicznych i nietechnicznych zadań zarządzania siecią wodociągową:
- aspekty techniczne: sterowanie, monitorowanie i diagnozowanie, eksploatacja (kompleksowość rozwiązania), Technology Assessment;
- aspekty nietechniczne: pozyskiwanie, przetwarzanie, wymiana informacji pomiędzy systemem i interesariuszami jako realizacja idei SMART CITY.
Dotychczas zrealizowane projekty dały świetne rezultaty w postaci zmniejszenia do poziomu najniższego w całym kraju strat wody w sieci. Były to:
- Sektorowy Program Operacyjny „Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw” lata 2004-2006: „System monitorowania i zarządzania eksploatacją sieci wodociągów i kanalizacji miasta Rybnik” (XII.2005 – I.2007).
- Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 1.4/4.1 „Zintegrowany inteligentny system monitorowania i zarządzania siecią wodociągów na terenie działalności PWiK sp. z o.o. w Rybniku” X.2009-III.2011 (1.4), III.2011 - VIII.2012 (4.1).
Nadal jednak istnieje konieczność dalszego rozwoju systemów monitorowania
i diagnozowania sieci poprzez:
- rozwój układów pomiarowych – odbiorcy odczytywani on-line;
- trudny do przewidzenia wpływ „nietypowych” zachowań odbiorców - nagłe zwiększanie zapotrzebowania na wodę;
- wspomaganie sytuacji kryzysowych – duże awarie, wyłączenia, zwiększone pobory wody, deficyt wody;
- nawałnice deszczowe;
- planowanie eksploatacji i sprzedaży w dłuższym horyzoncie czasowym – strefowanie wydajnością w sytuacjach ograniczenia dostępności wody.
Kolejnym etapem działań mających na celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw wody, a tym samym wcielania w życie idei inteligentnej wody w inteligentnym mieście będzie stworzenie platformy integracji i interakcji PWiK Sp. z o.o. w Rybniku z otoczeniem społecznym.
Dzięki rozpoznawaniu niezgodności z modelami konsumpcji wody możliwe będzie optymalizowanie dostaw i eliminowanie marnowania wody. Platforma pozwoli na kształtowanie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, a tym samy na zmianę zachowań na świadomych konsumentów szanujących wodę jako źródło życia.