Czy jesteśmy „eco – friendly”? Jak widza nas nasi Klienci?
Krótkie omówienie wyników badania ankietowego przeprowadzonego w lipcu 2020 roku na temat oceny usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku, postaw ekologicznych mieszkańców oraz działań podejmowanych przez Spółkę w zakresie eko-edukacji.
Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2020 roku wśród odbiorców usług Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku, którzy korzystają z faktur elektronicznych – zaproszenia do wypełnienia ankiet zostały przesłane na adresy mailowe wskazane przez Klientów. Ankiety online zostały udostępnione na portalu www.interankiety.pl.
Celem ogólnym badania było poznanie opinii odbiorców usług na temat naszych usług oraz działań podejmowanych w zakresie eko-edukacji. Cele szczegółowe niniejszej ankiety koncentrowały się one na następujących aspektach:
1. Wiedza odbiorców usług o wysokiej jakości wody kranowej na obszarze działania PWiK Rybnik,
2. Sposoby racjonalnego używania wody wodociągowej,
3. Stopień uciążliwości funkcjonowania miejskie oczyszczani ścieków i przepompowni dla mieszkańców
4. Znajomość inicjatyw podejmowanych przez PWiK Rybnika dla kształtowania świadomości ekologicznej
5. Znajomość podejmowanych przez PWiK Rybnik działań dla poprawy środowiska naturalnego
6. Pomysły ankietowanych na realizowane przez PWiK Rybnik w przyszłości działania proekologiczne konkursów wśród nauczycieli matematyki
7. Współpraca PWiK Rybnik z instytucjami naukowo-badawczymi w celu wdrażania usprawnień w działaniu firmy.
Ankieta składała się z 40 pytań dotyczących powyższych obszarów i została wysłana do 2500 respondentów drogą mailową. PWiK otrzymała 1270 wypełnionych ankiet.
Na końcu zadano respondentom kilka pytań umożliwiających poznanie struktury próby, które mogą dostarczyć wiedzy na temat osób wypełniających ankietę. Większość osób które wypełniły ankiety to mężczyźni (55%). Największa grupa respondentów obejmowała wiek 55 +. Jeżeli chodzi o wykształcenie osób wypełniających ankietę większość stanowili respondenci z wyższym wykształceniem (57%). 96 % respondentów stanowili właściciele domów i lokali mieszkalnych. W przeważającej ilości ankietowani byli posiadaczami ogródków przydomowych (85%).
Krótkie omówienie wyników badania ankietowego.
Większość respondentów odpowiedziała pozytywnie na pytanie czy używa do picia wody z kranu bez przegotowania (42%). Nadal jednak 31% ankietowanych kupuje wodę butelkowaną.
Zadano również pytanie dotyczącego obszaru racjonalnego używania wody m.in. w czasie upałów do napełniania basenów przydomowych - zdecydowana większość uczestników badania – 61% - nie pobiera w tym celu wody i zdecydowana większość na co dzień oszczędza wodę wodociągową (81%). Sposoby oszczędzania są bardzo urozmaicone, począwszy od zbierania deszczówki, ograniczania wykaszania trawników, zakręcania wody podczas szczotkowania zębów, używanie zmywarki do naczyń, kąpiel pod prysznicem, perlatory wody, regularna kontrola sprawności urządzeń sanitarnych. Odnotować można niewątpliwie duży wzrost świadomości na temat kurczących się zasobów wody nie tylko w Polsce ale i na świecie.
Zadano również pytanie dotycząc uciążliwości wynikających z funkcjonowania oczyszczalni ścieków oraz przepompowni ścieków – 71% respondentów nie zauważyło niedogodności z tym związanych.
Kolejny badany obszar dotyczył działań edukacyjnych w dziedzinie ekologii realizowanych w ostatnich latach przez PWiK Rybnik. Do najbardziej znanych inicjatyw należą zgodnie z wynikami ankiet: Światowy Dzień Mycia Rąk (warsztaty w przedszkolach), konkursy plastyczne z okazji Światowego Dnia Wody oraz Ścieżka edukacyjna na oczyszczalni ścieków (średnio ok. 20% respondentów zna tego typu inicjatywy). Większość ankietowanych bardzo pozytywnie ocenia umiejscowienie w centralnym punkcie miasta Rybnika Wodomatu – urządzenia służącego do przygotowania napoju na bazie wody z własnego ujęcia PWiK Rybnik. Ta sam ilość pytanych (22%) wysoko ocenia przydatność kurtyn wodnych instalowanych podczas upału w najczęściej odwiedzanych punktach Śródmieścia Rybnika.
Za bardzo potrzebną dla dalszego doskonalenia jakości usług PWiK Rybnik uznano współpracę Spółki z instytucjami naukowo-badawczymi (55% respondentów).
Podsumowując należy stwierdzić, iż wzrasta świadomość mieszkańców dotycząca potrzeby ochrony zasobów wody, pamiętając iż sytuacji Polski na tle innych krajów europejskich posiada najniższy współczynnik dostępności wody. Respondenci są w większości świadomymi konsumentami i starają się racjonalnie korzystać z wody. Należy jednak zastanowić się jak docierać w jeszcze większym do odbiorców usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków w zakresie działań eko-edukacyjnych, w szczególności do młodego pokolenia, co stanowić będzie wyzwanie w kolejnych podejmowanych przez PWiK Sp. z o.o. w Rybniku inicjatywach skierowanych do społeczności lokalnej.